صنایع خودرو سازی

صنعت خودرو سازی، از اجزاء مهم تجارت و صنعت جهانی است. این صنعت به دلیل ارتباط با بیش از ۶۰ صنعت دیگر به لوکوموتیو صنایع مشهور شده است.

در ساخت خودرو، مجموعه ای از فنآوری های مورد استفاده در رشته‌های مختلف صنعتی(فلزی، پلاستیکی، شیمیایی، پارچه، عایق، شیشه، الکترومکانیک، برق، مکانیک، متالورژی و……) طراحی، مدیریت و اقتصاد به کار گرفته می‌شود و به عنوان نماد و شاخصی برای توسعه یافتگی یک کشور تلقی می گردد.

این صنعت از سال ۱۳۳۶ درکشور ایران فعال شده و اساس و بنیان این صنعت با مونتاژ خودرو آغاز گردیده است. لیکن هم اکنون صنایع خودروسازی ایران با توسعه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود، کل زنجیره ارزش خودرو را شکل داده و صنایع مرتبط را فراهم آورده است و علاوه بر مونتاژ به دانش فنی طراحی و ساخت نیز دست یافته است.

شرکت مهندسین مشاور صنعتی ایران در این صنعت خدمات شایان توجهی را به خودروسازان مطرح کشور و صنایع وابسته به آنها را ارائه نموده است و نقش به سزایی در زمینه خودکفایی این صنعت و بومی سازی صنایع پیشران آن داشته است.

طراحی کارخانه سایپا پرس، شیشه ایمنی سایپا، قالب های بزرگ صنعتی و سالن اتوبوس و مینی بوس ایران خودرو دیزل و … گواهی بر این مدعاست.

در حال حاضر این مشاور، کلیه خدمات مورد نیاز صنعت مذکور را از مراحل ابتدائی مطالعات توجیهی و اقتصادی طرح تا طراحی اجزاء و مراحل تولید(خطوط تولید، رنگ، مونتاژ، پرس، بدنه و…..) و همچنین تسهیلات جانبی نظیر انبارها، باراندازها، تاسیسات و خدمات نرم افزاری مورد نیاز جهت ارتقاء بهره وری عوامل تولیدی، مهندسی لجستیک و نظام های مدیریتی را ارائه می نماید.

مطالب مرتبط

فهرست